Tajuk Khutbah Hari Ini | Teman Bertaqwa Membawa Ke Syurga


Assalamualaikum dan selamat petg kengkwan...
alhamdulillah... selesai jugak kita menjalani ibadah sembahyang jumaat di Masjid masing2 yaa..

cukup menarik tajuk khutbah hari ini... teman bertaqwa membawa ke syurga... herm.. macam mana teman bertaqwa tu... bagaimana nak cari teman cam tu.. cukup susah buat masa sekarang..

aku pun belum lg sepenuhnya menemui teman seperti itu.. tp ade jugak segelintir yg aku temui.. yang baik2.. tp adakah betul mereka.. insyaAllah.. aku harap diorg teman yg bertaqwa yg boleh beri kesan kepada diriku sendiri.. dan yang2 len..

sempat juga aku tangkap beberapa point utk dikongsikan pada petg ni utk teman2 muslimah dan muslimin yg buat2 cuti tuh... ^_^

Hadis Nabi Muhammad S.A.W.. yg bersabda.. " Teman yg baik dan yang tidak baik itu diibaratkan seorg penjual minyak wangi dan seorg peniup api.. "

so kalau teman kita ni seorg yg baik yg diibaratkan penjual wangian.. kita juga akan merasa wangi.. atauu kita dpt membeli wangian drinya...

dan kalau teman kita ni seorg yg tidak baik.. yg diibaratkan peniup api.. sesungguhnya peniup api itu busuk baunya.. dan bau yg busuk itu pasti melekat meskipun debunya shj pasti melekat..

jadi cari lah teman yg baik dan bertaqwa..

tambahan lagi teman yg paling rapat iaitu suami dan isteri..

ramai yg berkahwin atas dasar 4 perkara.. :

1. rupa paras
2. harta
3. keturunan
4. agama

sesungguhnya wanita yg ada asas agama adalah yg perlu diberi perhatian.. kerana agama kekal buat selama2nya.. manakala yg len adalah sementara...

alhamdulillah.. dapat jugak sy kupas ckit sebnyk dri khutbah yg telah sy dgr td.. harap menjadi panduan kepada kita semua ye....

p/s : carilah muslimin dan muslimah yg sejati...dari sudut zahir dan batin..^_^

Reactions:

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

layan sebentar