Mandi di Pagi Hari | Sunnah Rasulullah





Assalamualaikum... ES nk kongsi ckit serba ringkas pasal mandi pagi ni..

Mandi di pagi hari "means" mandi sebelum subuh... bukan kul 8 baru nak mandi...



mandi pada waktu ini memang la sejuk kaw2 nyer... menggigil...@#@$ tapi bagus coz air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.

Rasulullah .S.A.W mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya InsayaAllah sukar untuk dapat penyakit.

xkan lepas mandi tdo kan... sembahyang lu...Waktu sembahyang subuh plak disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin.ha..... yang mane selalu ade migrain tu amal2 kanlah.. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang berkenaan.



Nabi S.A.W juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari (ada cara menjilat jari ). Begitu juga waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrain. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir keruang berkenaan.



Rasulullah SAW memberi janji, apabila solah Subuh dikerjakan, maka Allah akan melindungi siapa saja yang mengerjakannya. Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “Sesiapa yang menunaikan solah Subuh, maka ia berada dalam jaminan Allah. Maka janganlah cuba-cuba membuat Allah membuktikan janji-Nya. Sesiapa yang membunuh orang yang menunaikan solah Subuh, Allah SWT akan menuntutnya, sehingga Allah SWT akan membenamkan mukanya ke dalam neraka.” (Hadis riwayat Muslim, at-Termizi dan Ibn Majah).

p/s : so xpayah nk merungut lau ade kelas pagi2... itu lebih baik.... dan xsemestinya ade kelas pg baru nk mandi pagi... so.. amalkan selalu,..

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

layan sebentar