Hati yang tidak Mati


hati yang tidak mati itu sering mendengar ayat2 al-Quran dan membaca al-Quran..
mendengar dan menghayati kata2 ulama boleh melembutkan hati yang keras dan meghidupkan hati..


kEikhLa$aN aDaLaH RaHsIa aNtArA ALLAH d@n HaMba-NYA. MaLaiKaT pEnc@t@t TiDaK mEnGeTaHuI sEdIkItpuN mEnGeNaInYa uNtUk DaPaT diTuLiSk@nNya, Sy@it@n tiDaK dApAt mEnGeTaHuInYa HiNgGa TiDaK d@p@t mEroSaKkaNnYa, NaFsupun TiDaK mEnYeDaRiNya SeHiNgGa Ia TiDaK m@mPu mEmPeNg@rUhInYa"

-Junayd al-Baghdadi-


”sesungguhnya dalam kehidupan ini ada manusia yang mati sebelum datang ajalnya, kerana masa yang ada dalam kehidupannya itu sama sekali tidak memberikan manfaat dan faedah samada bagi dirinya ataupun orang lain, sementara itu ada manusia-manusia yang terus hidup meskipun ajalnya telah sampai menjemput, kerana masa yang ada dalam hidupnya berjaya digunakan untuk melakukan perkara-perkara yang berfaedah sama ada untuk dirinya atau masyarakat ramai berupa warisan ilmu pengetahuan, anak-anak soleh atau para murid yang bertaburan di pelbagai tempat untuk melanjutkan misi perjuangan atas dunia ini. Perjuangan yang berlanjutan itu menjadikan seolah-olah ia masih hidup dan bergerak dimuka bumi, meskipun jasadnya sudah lama dikandung tanah”

~~Dr. Yusuf Qardawi~~




Janganlah kamu berkawan melainkan dua orang dari tiga orang iaitu orang
yang engkau pelajari daripadanya sesuatu tentang urusan agama mu, maka
orang itupun menafaatkan ilmunya kepada mu. Kedua ialah orang yang
engkau sendiri menafaatkan ilmu agama mu kepadanya, lalu ilmu itu
diterima daripada mu dan diamalkannya. Ketiga orang yang engkau tidak
mempelajari apa-apa ilmu agama pun darinya dan engkau sendiri tidak
mengajarkan padanya, maka yang lebih eloknya larilah kamu daripadanya.




SAYIDINA ABU BAKAR AS SIDDIQ

1. Siapa yang memasuki kubur dengan tidak membawa bekalan samalah seperti orang yang belayar di lautan dengan tidak berperahu.

2. Kegelapan itu ada lima perkara dan penerangnya juga ada lima perkara iaitu:

a. Cinta dunia itu kegelapan dan penerangnya adalah taqwa.

b. Dosa itu kegelapan dan penerangnya adalah taubat.

c. Akhirat itu kegelapan, penerangnya adalahamal soleh.

d. Kubur itu kegelapan, penerangnya adalah kalimah ‘La ilaha illallah Muhammadur Rasulullah.’



3. Sesungguhnya iblis itu berdiri di hadapanmu, nafsu di sebelah kananmu, dunia di belakangmu, anggota di sekelilingmu dan Allah juga bersamamu. Iblis yang dilaknat menyuruhmu meninggalkan agama. Nafsu menyuruhmu berbuat maksiat. Keinginan hawa nafsu menyerumu ke arah syahwat. Dunia menyeru supaya memilihnya daripada Akhirat. Anggotamu menyerumu berbuat dosa. Allah menyerumu ke Syurga dan keampunan-Nya. Siapa yang menyahut seruan iblis terkeluarlah agamanya. Siapa yang menyahut seruan nafsu terkeluar rohnya (roh kemanusiaan). Siapa yang menyahut seruan syahwat, terkeluar akalnya. Siapa yang menyahut seruan anggota, terkeluarlah Syurganya. Siapa yang menyahut seruan Allah, terkeluarlah kejahatannya dan memperolehi segala kebaikan.


5. Sesungguhnya hamba itu apabila datang ujub dengan sesuatu dari perhiasan dunia nescaya Allah memurkainya hingga dia menceraikan perhiasan itu.

Reactions:

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

layan sebentar