Kawin Awal VS Maksiat

Assalamualaikum semua... selamat pagi jumaat ya... di pagi yg mulia ni aku nak sembang la skit pasal masalah remaja hari ni... level aku la.. sape yg same level ngan aku tu.. baca2 la lau free. lau x.. copy aku nye then simpan lam word.. esok lusa bca lah.. hehe..

ok,

Setiap detik, setiap saat, setiap waktu, setiap hari, setiap minit, para remaja di "attack" dari segenap penjuru dengan pelbagai bentuk godaan yang boleh merangsang mereka agar tunduk kepada nafsu. Biasalah bila dah baligh... umur pun sudah meningkat... tanpa godaan pun keinginan tersebut akan timbul juga secara auto... hehe

sape2 pun.. xkira la... lau ade yg leh kawal lg itu lebih ok.. tp kebanyakannya xleh nak kawal.. ha.. susah tu.. tambahan plak artist2 pun ade jugak ... ni kan plak org biasa cam kita ni.. lgi la berlambak.. kondom merata2 jumpa.. biasala.. jualan benda tu pun merata2.. hadoih...

semakin hari semakin teruk aku dgr.. haiz... fening2.. korg bygkanlah... skunk ni dh teruk ... mcm2 perkara berlaku.. buang anak la.. seks bebas sana sini... cuba la fikir 5 7 8 9 10 tahun akan datang... ape lak akn berlaku..

bnyk dah program2 yg dianjurkan kerajaaan... tp masih gak xdgr ckp.. lg bertambah ade la..
aku ase sume yg dilakukan memg betul.. tp kan ade lg cara yg lebih betul.....

kalau nak negara ni aman.. makmur... dan tidak ade sebabrg masalah... kembali lah kita sume kepada AL-QURAN DAN HADIS ......

itu je jalan penyelesaian nya.... xde jln len dah... lau pencipta kereta dah tetapkan peraturan penggunaan keta kita guna ngan baik ia beri kesan yg baik... so mcam mana pulak dengan peraturan pencipta manusia dan seluruhnya iaitu Allah.... ha.. kenapa susah sgt nak ikut.. sape kita nak sombong sgt.. nk guna undang2 sendri.. pk la wei.. otak n akal ade.. pk2...

Maka apakah diantara jalan yang terbaik utk selesaikan masalah ini? Adakah jalan utk selamatkan spiritual remaja-remaja ini?

refer la Al-Quran... -

Islam amat menggalakkan anak-anak muda berkahwin awal. Kerana Islam melihat jiwa remaja pasti akan terancam lebih2 lagi dengan pelbagai godaan yg datang. Di dalam Al-Quran, Allah S.W.T ada berfirman:

"Dan kahwinkanlah orang-orang yang bujang di antara kamu....Jika mereka miskin, Allah akan memberi kemampuan kepada mereka.." (24:32)

Memang benar Islam mengajar kita untuk berpuasa dan menahan nafsu, menjaga pandangan dan sebagainya, tetapi harus diingat, bukan mudah untuk mengawal keinginan nafsu, lebih-lebih lagi nafsu remaja. Oleh itu, perkahwinan adalah jalan terbaik untuk mereka agar menghindarkan diri mereka daripada nafsu...

lau masih ragu2.. tekan maouse anda kat firman Allah tu.. kat situ lebih detailll.^_^

p/s : jom kawin...^_^


Reactions:

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

layan sebentar